Könyvelő – barát vagy ellenség?

Megjelent: Piac és Profit online cégblog, 2012. április. 19.

 

Nem hinném, hogy létezik olyan vállalkozó, aki egy bonyolult és egy egyszerű megoldás közül – feltéve, hogy szeretné, ha a dolog működne – a bonyolultat választaná. Ezzel nagyjából el is mondtam a véleményemet a könyvelésről, igaz?

Pedig egy mai magyar vállalkozó helyzete körülbelül olyan, mintha fognánk egy csapat focistát, és azt mondanánk nekik: „van egy csomó új szabály, amit nem ismertek, az edző csak ógörögül beszél, viszont a bíró minden hibáért nagy és fájdalmas büntetést oszt ki – a feladat az, hogy nyerjétek meg a mérkőzést!” Hát, ez egy eléggé kétséges győzelem.

A játékos nyilván abban szeretne segítséget kapni, hogy „hogyan nyerjen”, amíg az edző (ismerve a szabályokat és a büntetéseket) igyekezne megvédeni a játékost, vagyis azon dolgozna, hogy az „hogyan ne bukjon el”. A cél tehát nem közös, és ha hozzávesszük ehhez azt, hogy a nyelv sem az, akkor máris láthatóvá válik egy áthidalhatatlan kommunikációs szakadék. Nagyjából ez a helyzet ma a könyvelő-cégvezető felállásban.

A képlet ránézésre elég egyszerű. Mit vár egy cégvezető a könyvelőtől?

  • Naprakész adatokat,
  • áttekinthető és érthető kimutatásokat,
  • azt, hogy értse meg a problémát, és válaszoljon egyszerűen,
  • adjon elég megértést és megoldási javaslatot a döntéshozatalhoz,
  • cégvezető fejjel gondolkodjon, ne az adóhivatal „beépített embere” legyen,
  • legyen mindig elérhető (vegye fel a telefont), és
  • értsen jól a saját szakmájához.

Vagyis összefoglalva: amellett, hogy jó szakember, legyen jó kommunikációban az ügyfelével.

Mivel a képzéseimen bőven van alkalmam megismerni a cégvezetők nézőpontját, nemrég eszembe jutott, hogy megkérdezzek néhány könyvelőt, hogyan látják ők a helyzetet az asztal másik oldaláról. Meglepődtem. Az ügyfeleikkel kapcsolatban nekik is a volt a legnagyobb problémájuk, hogy nincs elég kommunikáció, emiatt nem tudnak igazán jól segíteni! Mókás, nem?

Ebből egyértelműen kiderül, hogy az alapvető akadály: a „nyelv”.  Minden szakmának megvannak a maga szakszavai. Ha például kazánt akarunk venni, a jó eladó elmagyarázza, mik az alapvető elvárások egy kazánnal szemben, ezeknek az általunk kiválasztott formás darab mennyire felel meg, és összehasonlítja más kazánokkal, hogy lássuk a különbséget.

A könyveléssel kapcsolatban is megvannak ezek az alapok, de a könyvelés tanításából valahogy kimaradt az „első lecke”, ezért tűnik sokszor úgy, hogy a könyvelő csak „kínaiul” tud magyarázni – őt is így tanították.

A képzéseimen ezeket az alapokat tisztázom le. Egyetlen cégvezető sem engedheti meg magának, hogy ne ismerje a gazdálkodással kapcsolatos alapokat. Ahogy egy jó háziasszony is be tudja osztani a pénzt, és átvészeli a „válságos” időket, egy cégvezetőnek is értenie kell ezeket a törvényszerűségeket egy cég szintjén.

Ha összeadjuk azt az időt, amit azzal töltött, hogy megpróbálta megérteni a könyvelési adatokat, hogy hibákat keresett a kimutatásokban, hogy a haját tépte, mert nem tudott tisztán látni – ezalatt már tízszer megtanulhatta volna az alapokat. Ne várjon tovább! Szerezze meg a tudást, és gazdálkodjon okosan!

 

válasz

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.